Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

 

Ravitsemusterapia

       
 

Hanna Partanen

    lue lisää ➡
 

 

       
 

Ravintoneuvonta

       
 

Maaria Brusila

    lue lisää ➡

 

Tarkista oma painoindeksisi (BMI) antamalla paino ja pituus

Paino (kg)
Pituus (cm)
BMI
Tulkinta

 


Ravitsemusterapeuttina tähän kysymykseen törmään suhteellisen usein. Hyvä ravitsemus ja 
ruokavalinnat ovat kuitenkin aina kiinni kokonaisuudesta. Otetaanpa malliesimerkiksi 
vaikkapa juusto. Juusto on aika kallista, tästä lienee moni yhtä mieltä. Juuston kulutus 
Suomessa on kasvanut kuitenkin huimasti. Neljässä vuosikymmenessä juuston 
keskimääräinen kulutus on noussut hieman alle neljästä kilosta lähelle 20 kiloa henkilöä kohti 
vuodessa. 
 
Sitten otetaan esimerkiksi keskivertohenkilö joka syö juustoa noin viisi viipaletta (= 50 g) 
päivässä. Jos hän valitsee täysrasvaisen Oltermannin hän saa energiaa juustosta 200 kcal, joka 
vastaa lähes yhtä suklaapatukkaa (esim. Mars-patukka 212 kcal). Rasvaa tästä juustomäärästä 
tulee noin 17 grammaa eli reilu ruokalusikallisen puhdasta rasvaa. Kovan rasvan osuus tästä 
on noin 9 grammaa. Valitessa 17% rasvaa sisältävä kevyempi versio, energiaa tulee 135 kcal 
eli 65 kcal vähemmän joka vastaa yhtä ruisleipäviipaletta tai pientä banaania. Rasvaa tulee 8,5 
grammaa ja kovan rasvan osuudeksi jää alle 5 grammaa. Jos henkilö haluaa leikkiä 
"terveysterroristia" hän valitsee Oltermannin jossa on rasvaa vain 9%. Silloin vastaavat 
lukemat ovat seuraavat: energiaa 105 kcal, rasvaa 4,5 grammaa, josta kovaa rasvaa 2,5 
grammaa. Ja ei, kevyemmässä versiossa ei ole ainuttakaan lisäainetta ja suolaakin on 
aavistuksen vähemmän kuin runsasrasvaisessa tuotteessa. 
 
Ainakin minun vastaanotollani ihmiset, jotka pitävät juustosta, syövät juustoa usein 
huomattavasti enemmän kuin viisi viipaletta päivässä. Laskuissa pitää olla rehellinen, sillä 
myös ns. ohivetoviipaleet maistiaisiksi lasketaan! Mutta otetaanpa esimerkiksi henkilö, joka 
syö juustoa hyvin kohtuudella ja "perinteisen" suosituksen mukaisesti 2-3 viipaletta päivässä. 
Jos keskimääräinen kulutus on silloin 25 grammaa päivässä, runsasrasvaisesta juustosta 
saadaan siis jopa aavistuksen vähemmän energiaa ja rasvaakin vain reilu 7 grammaa eli 
hieman yli teelusikallinen päivässä. Kovan rasvan osuudeksi jää vain 4 grammaa. Eli 
kohtuudella runsasrasvaista versiota on kevyempää syödä kuin enemmän vähärasvaista 
versiota. Proteiinia tosin saadaan selkeästi enemmän valitessa 5 viipaletta 9%:sta juustoa (6 
grammaa vs. 15 grammaa). Jos ruokavalio on muuten koostettu hyvin vähärasvaisesti ja 
pehmeää rasvaa saadaan esimerkiksi pähkinöistä, saattaa ruokavalion kokonaisuuteen 
mahtua aivan hyvin viisikin viipaletta kunnon kermajuustoa. Kokonaisuus siis ratkaisee! 
 
Syömisen hallinta ja painon pudotus on kuitenkin myös paljon muuta kuin kaloreitten 
laskemista yllä esitetyn esimerkin mukaan. Jokaisella oma sudenkuoppa, joka vaikuttaa 
painoon. Joskus se vaatiikin pientä salapoliisin työtä, kun vastaanotolla selvitellään onko kyse 
tunnesyömisestä, vähäisen unen vaikutuksesta aineenvaihduntaan, juomista helposti tulevista 
piilokaloreista vai vain liian suurista annoskoosta ja epäsäännöllisestä ateriarytmistä. 
Pienilläkin muutoksilla on mahdollisuus vaikuttaa terveyteen sekä painoon - ilman 
kärsimystä ja hammasten kiristelyä. 
 
Hanna Partanen
TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen 
 

 

Hei,

olen opiskellut funktionaalista ravitsemusta Paula Heinosen FLT koulutuksessa ja annan vastaanotollani ravintoneuvontaa. Jokainen ihminen on oma yksilönsä ja ravintoneuvonnassa ajatellaankin ihminen kokonaisvaltaisena. Terveyden palauttamiseksi ja ylläpitämiseksi otetaan huomioon ja etsitään mahdollisten sairauksien taustalla olevia syitä opastamalla ja laatimalla yksilölliset ohjeet.

 

Ravitsemuksen puolelta olen suorittanut seuraavat kurssit:

 -FLT I A-B, FLT II A-D, FLT III A-C, FLT IV A-B

-kurssien aiheina ovat olleet maha-suolikanavan ja aineenvaihdunnan häiriöt, naisten hormonaalinen epätasapaino, neurologiset ongelmat, lisämunuaisen ja kilpirauhasen sairaudet

-Ravitsemustieteen perusteet (25 op), Hgin yliopisto ·

 

Jos kärsit ruoansulatuskanavan (mm. närästys, mahahaava, ilmavaivat, turvotus, ummetus) ongelmista tai jatkuvasta väsymyksestä, infektiokierteistä, astmasta, allergioista, yms., niin ota yhteyttä; käydään yhdessä läpi miten voisimme selkeyttää ruokavaliotasi ja helpottaa oloasi.

Ensimmäiseen käyntikertaan varataan aikaa 1,5-2 tuntia ja hinta on 110 euroa. Seurantakäyntejä on vähintään yksi ja käynti kestää noin 45-60 minuuttia ja se tehdään 4-6 viikon kuluttua ensimmäisestä käynnistä. Hinta on 60 euroa.

Maaria Brusila
sairaanhoitaja